Toukokuun onnen hetkiä
Kevät ja Euroviisut on ihmisen parasta aikaa
Toukokuu meni aika pitkälti kaikenlaisten velvollisuuksien hoidossa ja yksi flunssakin tuli podettua, joten onnen hetkiä oli aika vaikea keksiä. Kirjoittaminenkin jäi tosi vähäiseksi, ensin kiireiden ja sitten sairastumisen takia. No, sentään toukokuussa on yksi vuoden kohokohdista, sellainen joka määrittelee minun vuoden kuunneltuimmat biisit.
Euroviisut
Olen seurannut viisuja Lordin voittovuodesta lähtien, eli 20 vuotta tuli täyteen. Sitä seuraavina vuosina ostin aina Euroviisulevyn ja kuuntelin sen puhki, nykyään tietysti Spotify ajaa saman asian. Jotain maagista niissä oli, vaikka varsinkin alkuvuosinani suurin osa biiseistä oli sellaisia, jotka skippasin. Onkin ollut ihan huimaa katsoa lähivuosina, kuinka laatu on parantunut, kuinka paljon uusia faneja on tullut ja kuinka paljon arvostus on kasvanut. Edelleenkin tietysti on niitä, joiden mielestä kaikki on “kuulematta paskaa”, mutta heitä nyt tulee olemaan aina.
Olen jo alusta saakka rakastanut erikoisia etnopop-biisejä sellaisista maista kuin vaikka Romania tai Armenia, välittämättä siitä, osaanko kieltä vai en. Olen ihmetellyt, mikseivät itäeurooppalaiset supertähdet kuten LOBODA tai MELOVIN saa samaa arvostusta kuin Beyoncé tai Justin Timberlake. Måneskin onneksi onnistui todistamaan, että Euroviisujen voittaminen ei ole mitään noloa, vaan oikeasti varteenotettava tie maailmantähteyteen.
Tänä vuonna tietysti oli erityistä sähköä ilmassa, kun Pete ja Linda johtivat vedonlyöntitilastoissa. Valitettavasti semifinaalien jälkeen minulle jäi vatsanpohjaan sellainen tunne, että ei se voitto kyllä tällä esityksellä tule. Voitto olisi vaatinut UMK-esityksen täydellisen mylläämisen, eivätkä siihen tehdyt pienet parannukset mitenkään riittäneet. Bulgarian voittoa en silti osannut ennustaa, veikkasin ennemmin, että se menee laimeasta biisistä huolimatta Australian karsimaattiselle supertähdelle Delta Goodremille, tai sille Israelille.
Tänä vuonna euroviisujen sääntöjä muutettiin Israelin kepulikonstien kieltämisen lisäksi myös siten, että tuomaristoihin lisättiin nuorisokiintiö, ja musiikin ammattilaisuutta laajennettiin koreografeihin, journalisteihin jne. Tämä sääntömuutos näkyi heti juryäänissä. Jos säännöt olisivat olleet voimassa jo vuonna 2023, Käärijä olisi voittanut heittämällä.
Monet suomalaiset olivat varmasti katkeria DARAlle ja Bulgarialle, biisikin on sellainen joka varmasti ärsyttää monia, mutta olin itse vain aivan vilpittömän onnellinen DARAn voitosta. Katsoimme seuraavana aamuna voittoesityksen (ja JJ:n biiiitch-huudon) uudestaan, ja kyllä piti (onnen) kyyneleitä pidellä. Katsoin myös varsinaisen kilpailuesityksen uudestaan seuraavina päivinä moneen kertaan, ja jaksoin joka kerta vaikuttua siitä, miten hiton hyvä se vain oli. Jotenkin niin aseistariisuva, että ei sen voittoa voi enää ihmetellä. Jos vedonlyönti olisi ollut pidempään auki torstain semifinaaliesityksen jälkeen, DARA olisi kyllä varmaan noussut kärkeen. Kyllä sen viraaliksi nousun näki, mutta en siltikään uskonut voittoon.
Tällä kertaa minä hostasin meidän kotikatsomon, sisko lapsineen oli mukana. He ovat olleet mukana Käärijän vuodesta asti, ja onhan se kiva, että Suomella on ollut jotain mahdollisuuksia pärjätä joka vuosi, joten heitäkin jaksaa vähän kiinnostaa (toista oli minun nuoruudessani!). Meidän omassa kuplassa se DARAn voitto otettiin lähinnä yllättyneenä ja iloisena vastaan, mitään suuria pettymyksen tunteita Suomen “häviöstä” ei todellakaan ollut. Varsinkin, kun Suomen sijoitus oli hyvä joka tapauksessa. Varmasti liittyi myös siihen, että meillä Euroviisujen takia valvotaan aina kahteen asti, joten ei tullut sellaista “ihan turhaan pysyttelin hereillä näin pitkään”-pettymystä.
Oma lempparini oli muuten Tanska, mutta sen voittomahdollisuudet meni romukoppaan saman tien, kun se laitettiin ensimmäiseksi. Bangaranga ja Viva, Moldova! oli jo käytetty semifinaaleissa, mutta olisi sieltä voinut silti jonkun energisemmän biisin laittaa ekaksi. No, Før vi går hjem tulee varmaan joka tapauksessa olemaan ykkösenä tämän vuoden kuunnelluimpien biisien listallani. Toinen lemppari oli Kroatia, LELEKin Andromeda, joka oli ihan minua varten tehty noitapiiribiisi. Symppasin myös Liettuan hopeista miestä Lion Ceccahia ja Brittien kerrankin oikein brittiläiseltä kuulostavaa LOOK MUM NO COMPUTERia. Yleisesti ottaen olin tosi yllättänyt siitä, kuinka tanssijytke- ja rokkipainotteinen tämä vuosi oli. Minulle se tietty kelpaa, mutta ihmetyttää vain. Ruotsinkin biisi oli tosi 2010-luvulta haiskahtavaa EDM:ää.
Uusi auto
Jotain materiaalistakin kivaa mahtui tähän kuukauteen, nimittäin uuden auton osto. Tosin se vaati sen, että vanha auto jätti minut tienvarteen, ja todettiin että vika oli sellainen, ettei sitä enää kannata korjata. Eli loppujen lopuksi aika plusmiinusnolla-tilanne. Mutta! On tosi ihanaa, että löysimme suht halvalla juuri sellaisen auton, jollaisesta me miehemme kanssa molemmat tykkäämme: suht moderni (2016), mutta ei typerää kosketusnäyttöä tai muita kotkotuksia. Oikeastaan tuo on aika hellyyttävä vanhoine radionäyttöineen ja nappuloineen, ja silti siihen voi kytkeä kännykän bluetoothilla. Ja pikkuauto, edelleen. Onneksi mieheni ei ole sellainen, että tarvitsisi ison auton jotta ego mahtuu sen sisään, vaan riittää pikkukopperokin. Tuli kiva fiilis siitä, että meidän kulutustottumuksemme matchaavat edelleen.
Kevät
Onneksi Euroviisuista riitti noin paljon hölötettävää, koska ei oikein muita ilonaiheita toukokuussa ollut. Paitsi ihan yleisesti luonnon herääminen, kirsikankukat, syreenit ja muut. Mökillekin pääsin ensimmäistä kertaa tänä vuonna! Riippumatto on viritetty ja grillikausi avattu.
Kesän tulon myötä siirryn myös täällä vähän rennompaan tahtiin, eli pyrin postaamaan kuun alussa onnen hetkiä, ja keskivaiheilla sitten jonkun pohdiskelun. Toki tässä on välillä muutenkin ollut kuukausia, jolloin tahti on ollut tuo, mutta ajatus on aina ollut, että pyrkisin postaus viikossa -tahtiin (vaikka harvoin siihen olenkin päässyt). Nyt pyrin kaksi postausta kuussa-tahtiin ainakin elokuun loppuun asti, ellei sitten joku ajankohtainen aihe sytytä inspiraatiota.



